Adviseur Standaarden voor Digitale Samenwerking

Solliciteer nu
Solliciteer voor 11-06-24

Adviseur Standaarden voor Digitale Samenwerking

Aedes Den Haag

Solliciteer nu

Wat is vereist?

  • Afgeronde wo-opleiding
  • Minimaal 2 jaar relevante werkervaring
  • Ervaring of affiniteit met informatie-, samenwerkings- en standaardisatievraagstukken
  • Goede procesmatige vaardigheden; het leuk vinden om te balanceren tussen verschillende belangen van stakeholders om zowel draagvlak te creëren als inhoudelijke resultaten te behalen
  • Goede organisatorische vaardigheden; kan meerdere projecten tegelijk aan
  • Tactisch aanpassingsvermogen als situaties of in-/externe gesprekspartners dat eisen
  • Creatief en innovatief denkvermogen
  • Energiek en resultaatgericht

Wat krijg je?

  • €4.500 - €6.000 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
  • 36-urige werkweek
  • 29 vakantiedagen
  • Minimaal 10 kennisbijeenkomsten via de Aedes Academie en ruime mogelijkheden voor externe opleidingen
  • Laptop, mobiel, NS-Business Card, sport- en internetvergoeding

Wat doe je?

  • 60% Projectwerkzaamheden t.b.v. datastandaarden (zowel in de rol van projectleider als projectmedewerker)
  • 25% Bestaande datastandaarden beheren en optimaliseren
  • 15% Intern overleg

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Stel direct een vraag

Ilona Azar de Vlieger

HR Adviseur

Vacature

Als Adviseur Standaarden voor Digitale Samenwerking bij Aedes ben je medeverantwoordelijk voor het ontwikkelen van datastandaarden in de woningcorporatiesector in lijn met de vijf sectorstandaarden zoals vastgesteld in deze roadmap. Dit zijn afspraken op het gebied van digitale samenwerking tussen woningcorporaties (de leden van Aedes), die ervoor moeten zorgen dat deze corporaties op digitaal gebied zo veel mogelijk dezelfde aanpak hanteren. Samen met de leden en met softwareleveranciers werk je aan het realiseren van nieuwe en het verbeteren van bestaande datastandaarden, het adopteren van standaarden in systemen en de toepassing van standaarden door softwareontwikkelaars.

In deze functie werk je vooral in projectvorm aan de ontwikkeling van datastandaarden voor woningcorporaties. Denk hierbij aan de komst van eenzelfde digitale inkomensverklaring bij het reageren op een huurwoning, de aansluiting van websites voor huurders op de interne systemen van de woningcorporaties of het verbeteren van de digitale informatieoverdracht tussen de aannemer en de woningcorporatie als het gaat om gegevens over duurzaamheid. Je kunt zowel de trekker als de uitvoerder van een project zijn en gaat relaties aan met corporaties en softwareleveranciers om zaken zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

Naast dat je optreedt als leider of medewerker van lopende projecten, draag je bij aan het beheer en de optimalisatie van bestaande afspraken, met hierbij een sterke focus op het (goed) gebruik van de standaarden. Zodoende krijg je veel verantwoordelijkheden en ruimte voor eigen initiatief, waardoor je je professioneel sterk kunt ontwikkelen.

Je komt te werken op de afdeling Datastandaarden. Het team bestaat naast jou uit twee Medior Adviseurs, twee Senior Adviseurs, een Programmasecretaris en een Manager. Verder werk je veel samen met een Communicatieadviseur en een Contentspecialist.

Werkweek

Adviseur Standaarden voor Digitale Samenwerking

Een leuke werkdag is afwisselend. Zo heb je overleggen met collega’s, contact met leden en voer je diverse projectwerkzaamheden uit.

Tijdens een mindere werkdag voer je vooral administratieve taken uit of verloopt een project anders dan van tevoren gedacht, waardoor je je planning moet aanpassen.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Lunch
    • Overleg met woningcorporatie
    • Kick-off nieuw project
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Projectwerkzaamheden t.b.v. datastandaarden
    • Projectplanning maken
    • Bellen met woningcorporaties
    • Werken aan nieuw projectvoorstel
    • Projectwerkzaamheden t.b.v. datastandaarden
    • Projectoverleg
    • Lunch
    • Ledenbijeenkomst bijwonen
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Actiepunten n.a.v. presentatie opvolgen
    • Overleg met collega
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Nieuw projectvoorstel aan team presenteren

Voorbeeld uit de praktijk

Je hebt een project toegewezen gekregen, maar beschikt over weinig informatie over hoe je dit moet gaan aanpakken. Welke eerste stappen zet je?

Bij het beantwoorden van deze vraag is het belangrijk om te weten dat het team zich in een start-upfase bevindt, waarin wordt gewerkt met een programmering. Uit deze programmering volgen projecten waarin de Adviseur een leidende rol kan aannemen. De doelen zijn per project concreet geformuleerd, echter de route voor het behalen van deze doelstellingen niet. Je organiseert daarom (deels) zelf het werk en stemt dit periodiek af met de Manager Datastandaarden of andere collega’s binnen het team.

Activiteiten die je zou kunnen uitvoeren bij een project zijn sterk afhankelijk van de doelen. Een aantal voorbeelden zijn het opstellen van een plan van aanpak, het analyseren van bestaande informatie rondom een datastandaard (deskresearch), het bepalen van de scope van een project, afstemming zoeken met stakeholders en andere relevante betrokkenen (woningcorporaties, softwareleveranciers etc.), het inzichtelijk maken van (niet-financiële) baten van een project/standaard of het opstellen van een implementatieplan.

Groeipad

Bij Aedes zijn er ruime mogelijkheden om opleidingen te volgen, zowel intern als extern. Zo kun je onder andere via de Aedes Academie diverse kennisbijeenkomsten bijwonen die jouw verder helpen in je persoonlijke ontwikkeling.

Adviseur Standaarden voor Digitale Samenwerking

Werken bij Aedes

Aedes is de branchevereniging van de woningcorporaties in Nederland. Als branchevereniging onderhouden medewerkers en leden contacten met stakeholders en overheden op alle niveaus door hen te voorzien van de juiste informatie over de werkzaamheden van de corporaties. Op die manier streven we ernaar belemmerende, onnodig kostenverhogende regelgeving te bestrijden. Ook werken we eraan dat onze partners en stakeholders de corporaties ervaren als een van de partijen die actief strijden tegen de huidige wooncrisis. We stimuleren professioneel samenwerken en kennisuitwisseling tussen leden en betrokken ketenpartners door ervaringen te delen, middelen optimaal in te zetten en te investeren in verbeteringen.

Aedes moedigt mensen met alle (studie)achtergronden, geboorteplaatsen, geloofsovertuigingen, (fysieke) uitdagingen, genders en seksuele voorkeuren uitdrukkelijk aan om te solliciteren.

  • Hoofdkantoor in Den Haag
  • 62% / 38%
  • Gem. leeftijd 45 jaar
  • ± 75 werknemers in Nederland
  • Business casual
  • Thuiswerkmogelijkheden

Collega's

Wiebeke Sittrop - Contentspecialist

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik was niet actief op zoek naar een andere functie of organisatie, maar toen Aedes via via voorbij kwam, zag ik zelf meteen de match. Een actieve vereniging midden in het maatschappelijke veld, waar ik bovendien een ander aspect uit het communicatievak kon oppakken. De professionele collega’s en de dynamiek maakten het plaatje compleet.

Wat was je vorige baan?
Communicatiespecialist bij Nevi, de vereniging voor inkoop. Vele jaren gewerkt en veel ervaring opgedaan. Werken voor een vereniging past echt bij mij.

Anne van Stijn - Adviseur Sectorontwikkeling Verduurzaming, Gezond en Veilig Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik wil graag impact maken in mijn werk: samen met corporaties aan de slag aan goede, betaalbare én duurzame huisvesting. Bij een vereniging kun je werken aan verandering en de hele sector een stapje naar links of rechts brengen. Dat vind ik een gave uitdaging!

Wat was je vorige baan?
Ik werkte aan de Technische Universiteit Delft in de faculteit bouwkunde. Daar gaf ik onderwijs en deed ik promotieonderzoek naar circulair renoveren. In mijn onderzoek werkte ik aan innovatie samen met woningcorporaties en hun ketenpartners.

Wat doe je in je vrije tijd?
Mijn vrije tijd spendeer ik met mijn familie. Daarnaast ben ik veel tijd kwijt aan het klussen in onze woning, die toch wel als een opknappertje bestempeld mag worden.

Ivar Kramer - Adviseur Sectorontwikkeling en Professionalisering (Data en Benchmarking)

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Tijdens mijn studietijd is de interesse in volkshuisvesting, woningmarkt en ruimtelijke ordening gegroeid. Ik heb geprobeerd deze interesse ook in mijn werk voort te zetten en dat is gelukt bij Aedes. Hier werk ik dagelijks met corporaties aan de grote maatschappelijke opgaven voor de volkshuisvesting.

Wat was je vorige baan?
Adviseur wonen bij de adviesbureau Stec Groep.

Wat doe je in je vrije tijd?
Zelf veel sporten én het volgen van sport: wielrennen, hardlopen en voetbal.

Job Borggreve - Belangenbehartiger regio Zuid

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
In mijn periode als trainee bij Aedes merkte ik dat het werken in een vereniging me goed lag. Werken in een sector die constant verandert, vond ik zeer uitdagend. Ik wilde daarom terugkeren – en dat is gelukt!

Wat was je vorige baan?
Trainee bij Talent in Huis, traineeship van de woningcorporaties. Dat bestond uit 3x 6 maanden; voor mij was dit twee keer een corporatie en dus één keer Aedes.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen, lang in de keuken staan, lachen met vrienden en vogels spotten.

Ilona Azar de Vlieger - HR Adviseur

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik kwam uit het buitenland waar ik woonde en was op zoek naar een baan in de HR-wereld. En toen kwam Aedes en het klikte meteen. Een platte organisatie waarin ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid kreeg. Dat paste perfect bij mij!

Wat was je vorige baan?
Teammanager van de internationale afdeling L10N.

Wat doe je in je vrije tijd?
Koreaanse dramaseries kijken, veel boeken lezen en vrienden ontvangen!

Sollicitatieproces

Telefonisch kennismakingsgesprek met Recruiter
± 1-2 weken
Eerste gesprek met manager, collega en HR
± Binnen 1 week
Tweede gesprek met manager en tweede collega
± Binnen 1 week
Case maken op kantoor
± Binnen 1 week
Benoemingsgesprek met Directeur
± Binnen 3 dagen
Pre-employment screening
± Binnen 1 week
Arbeidsvoorwaardengesprek en aanbod

Interessante baan?

Solliciteer nu